طراحی گرافیک حمیدرضا رضوی

طراحی لوگو اسب در 37 برند جهانی

استفاده از نشان اسب در طراحی لوگوی شرکت ها

لوگو اسب در انواع برندها
لوگو اسب در انواع برندها

چرا بیشتر اوقات از اسب در لوگوی برند استفاده می شود و هدف از لوگو چیست و چرا اهمیت دارد؟

لوگوها نقطۀ شناسایی هستند. آنها نمادی هستند که مشتریان برای تشخیص نام تجاری شما از آن استفاده می کنند. از آنجایی که یک لوگو یک عنصر بصری و زیبایی شناختی است، باعث یادآوری مثبت در مورد نام تجاری شما می شود که نام شرکت شما به تنهایی ممکن است این ویژگی را نداشته باشد.

7 دلیل برای اهمیت داشتن لوگو برای برندها

وقتی همه عواملی را که در ایجاد یک کسب و کار نقش دارند را در نظر می گیرید، ایجاد یک لوگو ممکن است اولویت اصلی به نظر نرسد.
صدای کوچکی در پشت ذهن شما زمزمه می کند: «شاید من اصلاً نیازی به لوگو نداشته باشم». به آن صدا گوش نده؛ داشتن یک لوگو بخشی جدایی ناپذیر از موفقیت برند شماست – البته با داشتن محصولات با کیفیت بالا و ارجاعات مثبت.

حال سوال اینجاست که چرا بسیاری از برندها اسب را نماد خود قرار می دهند؟

استفاده از لوگوی اسب در برند خودروها
استفاده از لوگوی اسب در برند خودروها

چه چیزی فِراری (Ferrari شرکت خودروسازی سوپراسپورت ایتالیایی)، هرمس (Hermès شرکت فرانسوی لوازم طراحی لوکس منازل)، باربِری (Burberry شرکت بریتانیایی لوازم لوکس منزل) و دالاس ماوریک (تیم بسکتبال امریکایی با لوگو اسب) را یکجا جمع می کند؟ محبوبیت برند؟ پول گنده؟ نه فقط. همه این شرکت ها و ده ها شرکت دیگر روی لوگوی خود اسب دارند.
در زیر به چند مارک اشاره کرده ام که شامل شکل اسب است که نماد آن برند است و در سطح جهانی نیز شناخته شده است.
در جهان خودروها، نشان اسب با فراری و موستانگ عجین شده است اما شرکت‌های دیگری هم از این حیوان در لوگوی خود استفاده کرده‌اند.
در صنعت خودروسازی، وقتی صحبت از اسب می‌شود همه به فکر فراری یا فورد موستانگ می‌افتیم اما برندهای دیگری هم از این حیوان در لوگوی خود استفاده کرده‌اند که شاید با آن‌ها آشنایی نداشته باشید. اسب نمادی از قدرت، سرعت و ظرافت است و به همین دلیل سازندگان زیادی به استفاده از نماد این حیوان در لوگوی خود علاقه دارند. در زیر همهٔ خودروسازانی در سراسر جهان هستند که در لوگوی آن‌ها اسب دیده می‌شود:

لوگوی خودرو فراری
لوگوی خودرو فراری


1) فراری – در لیست 100 برند برتر دنیا شماره 98 بهترین برند جهانی 2013 – مسلماً مشهورترین برند با نشان اسب است. «فرانچسکو باراکا» یکی از خلبانان افسانه‌ای نیروی هوایی ایتالیا در طول جنگ جهانی اول بود و اسب مشکی‌رنگی را روی هواپیمای خود کشیده بود. دلیل قطعی این کار وی مشخص نیست اما پس از اینکه باراکا در پی اصابت آتش زمینی دشمن و سقوط هواپیمایش کشته شد، در سال ۱۹۲۳ “انزو فراری” با مادر وی آشنا شد و او نشان اسب پسرش را به فراری اهدا کرد تا روی خودروهای مسابقه‌ای خود بگذارد. بدین ترتیب، از سال ۱۹۲۹ این اسب به نماد اصلی تیم اسکودریا فراری Ferrari تبدیل شد و بعداً روی خودروهای جاده‌ای این شرکت هم رفت.

لوگو خودرو موستانگ
لوگو خودرو موستانگ

2) فورد موستانگ – که در سال 1964 به عنوان یک ماشین برای بچه‌های نسل جدید (Baby Boomers) ساخته شد. لوگوی اسب موستانگ Mustang در ابتدا توسط فیل کلارک با نوارهای قرمز، سفید و آبی در پشت آن طراحی شد تا نشان‌دهندهٔ میراث آمریکایی این خودرو و برند سازنده باشد. این لوگوی جذاب که نشان‌دهندهٔ یک اسب وحشی است، تا به امروز با تغییراتی جزئی همچنان روی موستانگ دیده می‌شود و به یکی از نمادهای این خودرو تبدیل شده است.
در طراحی لوگوی موستانگ تئوری های زیادی وجود دارد که چرا اسب را در حال دویدن از راست به چپ به تصویر کشیده‌اند. محبوب ترین آنها:
1- طراح، فیل کلارک، چپ دست بود و لوگو را به روشی که برای او طبیعی بود ترسیم کرد.
2- موستانگ در جهت مخالفی که اسب‌های مسابقه در اطراف یک مسیر می‌دوند نشان داده می‌شود که نمادی از آزادگی است.
3- جالب‌ترین و در عین حال بعیدترین داستان این است که لوگو در ابتدا از چپ به راست کشیده شده بود، اما زمانی که برای قالب‌گیری نشان فیزیکی آن روی خودرو استفاده شد، معکوس شد.

لوگو خودرو پورشه
لوگو خودرو پورشه

3) پورشه – شاید تاکنون دقت نکرده باشید هم روی لوگوی پورشه Porsche هم تصویر یک اسب نقش بسته است. این لوگو بر اساس نشان مردمان ایالت وورتمبرگ شکل گرفته است. در آن زمان، وورتمبرگ-بادن ایالتی در جمهوری فدرال آلمان بود و اشتوتگارت یعنی جایی که دفتر مرکزی پورشه هنوز در آنجا قرار دارد پایتخت آن بود. در مورد اینکه چگونه این طرح به لوگوی پورشه تبدیل شد دو روایت وجود دارد. اول اینکه واردکنندهٔ خودروهای آلمانی به آمریکا «مکس هافمن» آن را روی دستمال‌کاغذی برای فری پورشه کشیده و دیگری اینکه توسط مهندسی بنام فرانس ریمپیس طراحی شده است. درهرحال، این لوگو در سال ۱۹۵۲ معرفی شد.

لوگوی خودرو کارلسون
لوگوی خودرو کارلسون

4) کارلسون – کارلسون Carlsson یک شرکت تیونینگ و اتاق‌سازی آلمانی بر اساس مدل‌های مرسدس بنز است. این شرکت در سال ۱۹۸۹ توسط دو برادر بنام رولف و آندریاس هارتگ تأسیس شد. اطلاعات زیادی در مورد منشأ لوگوی کارلسون در دست نیست اما این شرکت به‌افتخار رانندهٔ سوئدی رالی «اینگوار کارلسون» که در دههٔ ۸۰ برای مرسدس رانندگی می‌کرد این نام را برای کمپانی خود انتخاب کرده است.

لوگو اتومبیل کاماز
لوگو اتومبیل کاماز

5) کاماز – کاماز Kamaz یک شرکت روسی سازندهٔ پیشرانه، کامیون و اتوبوس است. این شرکت در سال ۱۹۶۹ که روسیه بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود تأسیس شد و بعداً به یک کارخانهٔ پیشرفته با بیش از ۱۰۰ هزار پرسنل مبدل گشت و جمعیت شهر کوچکی که در آن واقع بود را به بیش از نیم میلیون نفر افزایش داد. کاماز که بخش عمده‌ای از آن دولتی است، ماشین‌آلات برندهای جهانی و معتبری مثل هیتاچی و رنو را تأمین کرده است.

لوگو اتومبیل چینی بائوجون
لوگو اتومبیل چینی بائوجون طرح قدیم و جدید

6) بائوجون – بائوجون Baojun یک خودروساز چینی است که نام آن به معنای اسب ارزشمند بوده و این کاملاً لوگوی شرکت را توضیح می‌دهد. بائوجون تنها خودروسازی است که استفاده از اسب در لوگوی آن مستقیماً با نام شرکت ارتباط دارد. البته بائوجون در سال ۲۰۱۹ لوگوی خود را تغییر داد و فرم ساده شده ی دیگری از اسب را نشان می دهد. این برند در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان جایگزین ارزان‌تر شورلت و بیوک برای بازار چین توسط جوینت ونچر جنرال موتورز-سایک-وولینگ تأسیس شد.

لوگوی ایرانخودرو
لوگوی ایران خودرو

7) ایران‌خودرو – ایران‌خودرو IKCO که قبلاً ایران ناسیونال نام داشت، در اولین محصول خود یعنی پیکان از لوگویی استفاده می‌کرد که از یک اسب در حال کشیدن ارابه‌ای باستانی تشکیل شده بود. این لوگو با الهام از نقوش باستانی توسط «بیژن جناب» در ابتدا برای بسته‌بندی سوپاپ پیکان طراحی شد اما بعداً بسیار فراگیر شده و در همهٔ محصولات ایران‌خودرو استفاده شد. سپس زمانی که این شرکت سمند را به‌عنوان اولین محصول ملی خود توسعه داد، نیاز به طراحی لوگوی جدیدی برای آن احساس شد تا از لوگوی قدیمی که بیشتر نماد پیکان بود فاصله بگیرد. بدین ترتیب، طی فراخوانی لوگوی جدیدی که توسط «رامین محمود نژاد» طراحی شده بود برای این خودرو انتخاب شد. این لوگو سر یک اسب است که هم به لوگوی قدیمی ایران‌خودرو اشاره دارد و هم از نمای مدرن‌تری برخوردار است.

لوگوی قدیم ایران ناسیونال
لوگوی قدیم ایران ناسیونال


همینجا لازم به ذکر هست که برندینگ فقط به معنی طراحی لوگو و تبلیغات زیبا نیست! لوگوی جدید ایرانخودرو در سطح کلاس جهانی طراحی شده و از نظر دیزاین استاندارد است. به امید آنکه سطح محصولات نیز با استاندارد جهانی سازگار شود!

لوگوی اتومبیل چینی هن تنگ
لوگوی اتومبیل چینی هن تنگ

8) هن‌تنگ (Hanteng Autos) – این خودروی چینی همچنین از نشان یک اسب که روی دو پای خود بلند شده و ظاهراً در حال پرش از روی مانع است بهره می برد. این شرکت در سال 2013 پا به عرصه خودروسازی گذاشت.

لوگوی شرکت تیونیگ خودرو هامان
لوگوی شرکت تیونیگ خودرو هامان

9) هامان (Hamann) این شرکت که در حقیقت شرکت تیونینگ خودروهای اسپورت است نیز در لوگوی خود از اسب بالدار که پایینتر نیز نمونه هایی از آن را آورده ام استفاده کرده است. این شرکت خودروهایی مانند پورشه، لامبورگینی، بنز و بی ام و و خودروهای دیگر را تیونیگ می کند و سپس لوگوی خود را بعنوان نشان ارتقا روی بدنه خودرو درج می کند.

در این ویدیو، شرکت های خودروسازی یا سازنده ی قطعات یا تیونینگ خودرو که از لوگو اسب استفاده کرده اند با نمونه محصولشان را می بینید (به ترتیب حروف الفبای انگلیسی):

فیلم شرکت های خودروسازی با طراحی لوگو اسب

از شرکت های خودروسازی که از نشان اسب در لوگوی خود استفاده کرده بودند بگذریم شرکت های دیگر در صنایع مختلفی نیز هستند که از نشان اسب استفاده کرده اند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

لوگوی لیوایز و استفاده از اسب
لوگوی لیوایز و استفاده از اسب


1) لیوایز – لوگوی قدیمی Levi’s که برای اولین بار در سال 1886 مورد استفاده قرار گرفت شامل دو اسب بود که سعی می کردند با کشیدن در جهت مخالف یک شلوار جین را پاره کنند. متأسفانه، از سال 1940 نسخه رسمی این برند شامل اسب نمی‌شود، اما هنوز هم می‌توانید گاهی اوقات همان طرح لوگو قدیمی را در پشت شلوار جین Levi’s ببینید.

lloyds bank logo
lloyds bank logo

2) تاریخچه گروه بانکی لویدز LLOYDS Bank در سال 1765 آغاز شد که آن را به چهارمین بانک قدیمی در بریتانیا تبدیل می کند. طبق سایت رسمی بانک، مانند بسیاری از علائم بانکی دیگر، نماد «اسب سیاه» از “طلاسازان” – پیشروان بانک های مدرن ما به ارث رسیده است. در قرن هفدهم، هیچ نام خیابان و شماره ساختمان وجود نداشت (بیشتر به دلیل یک جامعه عمدتاً بی سواد).

لوگوی شرکت هولستن
لوگوی شرکت هولستن

3) هولستِن – این لوگو تصویری از یک شوالیه سوار بر اسب را نشان می دهد که شمشیر و سپر به دست دارد و حرف «H» روی آن است. اینکه “H” به هامبورگ اشاره دارد یا به هولستن Holsten، هر کسی می تواند حدس خود را بزند. آبجوسازی هولستن در سال 1879 تأسیس شد، به این معنی که قدیمی ترین کارخانه در اروپا نیست، اما مطمئناً به اندازه کافی قدیمی است که سال تأسیس را با افتخار روی هر قوطی نمایش دهد.

لوگوی پوشاک پولو
لوگوی پوشاک پولو

4) رالف لورن پولو – برند پوشاک رالف لورن پولو Ralph Lauren Polo در سال 1967 تاسیس شد و امروزه در بیش از 70 کشور جهان ثبت شده است. حتماً شما هم یک لباس با نشان اسب و سوارکار با چوب چوگان، به تن داشته اید!

نشان شرکت فابرکاستل
نشان شرکت فابرکاستل

5) برند فابرکاستل Faber Castell در صنعت لوازم تحریر نیز برای لوگوی خود از دو سوارکار (شوالیه) در حال جنگ که روی اسب هستند استفاده کرده است.

لوگوی صرافی وان اینچ
لوگوی صرافی وان اینچ

6) لوگوی صرافی رمزارز وان اینچ 1inch نیز از سر یک اسب تک شاخ استفاده کرده است. اسب تک شاخ نماد و نشانه ی تک بودن و خاص بودن است. بطور معمول تک شاخ ها را خوشحال نمایش می دهند اما در این لوگو اسب تک شاخ عصبانی و خشمگین طراحی شده است!

طراحی لوگو لوازم خودرو کنتیننتال
طراحی لوگو لوازم خودرو کنتیننتال

7) شرکت آلمانی سازنده قطعات خودرو کُنتینِنتال Continental AG یک لوگوی ساده و در عین حال موثر با نام تجاری خود و یک اسب سیاه بصورت پیکتوگرام در بخش انتهایی لوگوتایپ خود دارد. اگرچه طرح این اسب در طول سال‌ها کمی تغییر کرده است، اما همچنان یک عنصر اصلی در لوگوی شرکت باقی مانده است.

طراحی لوگو شرکت هواپیمایی پگاسوس
طراحی لوگو شرکت هواپیمایی پگاسوس

8) خطوط هوایی پگاسوس Pegasus یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت ترکیه است که پروازهای مقرون به صرفه ای را به 44 کشور ارائه می دهد. لوگوی این شرکت هواپیمایی نشان دهنده نام آن است، زیرا اسب پگاسوس در اسطوره های یونان باستان اسب بالدار است که در این لوگو نمایش داده شده است.
از نشان اسب بالدار، شرکت های دیگری مانند موبیل Mobil و همچنین شرکت فیلمسازی امریکایی تری استار TriStar Pictures و شرکت آلمانی تیونیگ خودرو هامان Hamann Motorsport که بالاتر اشاره شد نیز بهره برده اند.

اسب بالدار
اسب بالدار

مارک های زیادی وجود دارد که در تصویر پوستر لوگوها در بالا به آنها اشاره کردم، همچنین می توانید حدس بزنید که در پوستر به کدام برندها اشاره نشده و در زیر نظر دهید.

اکنون زمان آن رسیده است که به 7 دلیل مهم بودن لوگو اشاره کنیم که در ادامه خواهیم دید:

1) توجه را جلب می کند

2) اولین تأثیر قوی را ایجاد می کند

3) اساس هویت برند شماست

4) خاطره انگیز است

5) وجه تمایزی بین شما و رقبایتان ایجاد می کند

6) وفاداری به برند را تقویت می کند

7) مخاطبان شما انتظار آن را دارند

می توانید برای مشاوره برندینگ و مدیریت هنری، همچنان مشاوره و اجرای امور گرافیکی مانند طراحی لوگو از بخش تماس سایت با من در ارتباط باشید. همچنین می توانید برای دیدن آثار طراحی لوگو برای شرکت های مختلف توسط حمیدرضا رضوی به بخش هنرها، آثار گرافیک و بخش طراحی لوگو مراجعه نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اسب می توانید مطالب زیر را نیز مطالعه نمایید:

اسب نماد و نشانه چیست؟

مدل اسب، تصویر اسب، عکس اسب برای طراحی

اسب نماد نجابت، قدرت، سرعت، سرکشی، عزم، استقامت، شجاعت، آزادی، سفر، زیبایی، عزمت و روح است. این حیوان، موجود مورد علاقه افراد زیادی در سراسر جهان است. از این رو، اسب ها نقش مهمی را در افسانه ها و فرهنگ های بومی ایفا می کنند.
در حقیقت، پیدا کردن قطعه ای نقاشی، موسیقی، ادبیات و سایر اشکال هنری که از این موجودات با شکوه الهام نگرفته باشد، غیر ممکن است.
نماد اصلی اسب، «شجاعت» و «آزادی» است. این حیوان با شکوه، موجودی از قدرت، استقلال، آزادی، نجابت، استقامت، اعتماد به نفس، پیروزی، قهرمانی و رقابت است.
از آنجا که اسب، وفادارترین همراه انسان در طول جنگ ها بوده، بخش مهمی از تاریخ، اساطیر و فرهنگ بومی ما را تشکیل می دهد. انسان ها به این حیوان نجیب، احترام زیادی می گذاشتند.

اسب در ادبیات فارسی (شعر و ضرب المثل)

مدل اسب، تصویر اسب، عکس اسب برای طراحی

اسب در اساطیر و داستان های قدیمی نیز نقش موثری داشته است. مثلاً در شاهنامه فردوسی، رخش، اسب رستم است.
یا مثلاً مولانا در اشعارش از اسب بصورت تمثیلی استفاده کرده که در زیر نمونه ای از آن را می خوانیم:
در دامن اوست عین مقصود ||| بر ما بفشاند آستین را
شاهی که چو رخ نمود مه را ||| بر اسب فلک نهاد زین را
همچنین در شعر حافظ: «یا رب این نو دولتان را بر خر خودشان نشان/// كاین همه ناز از غلام و اسب و استر می كنند»
یا سهراب سپهری که می گوید:
من نمی‌دانم
که چرا می‌گویند اسب حیوان نجیبی است
کبوتر زیباست
و چرا در قفس هیچ‌کسی کرکس نیست
گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد
چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید

حتی در ضرب المثل ها نیز از اسب استفاده شده است که در زیر به 3 تا از معروفترین ضرب المثل ها با اسب اشاره می کنم:
آدم از اسب بیفته اما از اصل نیفته! (از اسب افتاد، از اصل که نیفتاد!)
اسب را گم کرده دنبال افسارش می‌گرده!
دندان اسب پیشکشی را نمی شمرند!

دیدن اسب در خواب چه معنایی دارد؟

مدل اسب، تصویر اسب، عکس اسب برای طراحی

دیدن اسب در خواب، بسته به عملی که انجام می دهد و رنگی که دارد، تعابیر متفاوتی خواهد داشت. اسب سفید در حال دویدن، ممکن است زمانی به خوابتان بیاید که مورد عشق واقع شده اید، و نشان از جشن، ثروت و موفقیتی است که به زودی در زندگیتان پدیدار می شود.
دیدن اسب نر سفید در خواب، تجلی یک رابطه عاشقانه عمیق می باشد؛ اما به طور کلی، به معنای وجود یک زندگی زیبا نیز، هستند. دیدن چندین اسب در کنار هم، نشانه یک ازدواج موفق است.
اما دیدن اسب سیاه چه معنایی دارد؟ باید خیلی خوش شانس باشید که اسب سیاه را در خواب ببینید! زیرا دیدن اسب سیاه، نماد ثروتمندی، همسری زیبا یا دریافت اخباری هیجان انگیز است. از طرفی، اسب سیاه در خواب می تواند نشانه یک عشق یک طرفه نیز باشد.
دیدن اسب قهوه ای در خواب، نشانه ترفیع در شغل و حرفه شما به لطف یک فرد تاثیرگذار است. اما نمادگرایی اسب قهوه ای، می تواند جنبه منفی نیز، داشته باشد و بدین معناست که ممکن است وارد دوران سختی از زندگی تان بشوید.

مدل اسب، تصویر اسب، عکس اسب برای طراحی


اما تعبیر دیدن اسب در خواب بر اساس نوع عملی که انجام می دهد، چیست؟ اگر در خواب خود را در حال اسب دوانی ببینید، سه تعبیر دارد: استقلال، فساد و یا به دست آوردن عشقی باورنکردنی.
دیدن اسبی تنها بدین معناست که با فردی که نیت مسمومی دارد، ملاقات خواهید کرد. اگر در خواب ببینید که اسبی به شما لگد می زند، نشانه این است که به زودی شانسی در خانه تان را می زند!
رویارویی با اسب، نشانه چیست؟ مواجه شدن با اسب سفید، دو معنا می تواند داشته باشد: مرگ و یا لحظه ای برای آرزو کردن! می توانید برای خوش شانسی یا دور کردن انرژی های منفی، یک نعل اسب به درب خانه خود آویزان کنید. البته دقت کنید که رو به بالا باشد تا انرژی های مثبت درون آن جمع شوند.

تتوی اسب چه مفهومی دارد؟

تتو اسب

اما در صنعت تتو، اسب نماد چیست؟ در حوزه خودروسازی، نظریه ای در خصوص اسب بخار وجود دارد و اسب نمادی از سرعت و قدرت است.
تتوی اسب بالدار نماد شجاعت و قدرت است؛ همچنین، نماد حکمت، شهرت، خلاقیت و آزادی اندیشه نیز، هست.
تتوی نعل اسب، مطمئن ترین راه برای جذب خوش شانسی و کامیابی است.
تتوی اسب در آتش که در آن یک اسب یا یال آن در آتش شعله ور است، نمادی از قدرت، نیرو و ذات وحشیانه چارپایان می باشد.
از آنجا که تتوی اسب به هر شکل دارای انرژی مثبت است، مهم نیست که آن را در کدام قسمت از بدنتان تتو کنید.

طراحی از اسب

مدل اسب، تصویر اسب، عکس اسب برای طراحی

در دوره طراحی از حیوانات در سامانه رنگ هنر، در یک جلسه ی اختصاصی بطور کامل مبحث طراحی از اسب آموزش داده شده است. شما می توانید توضیحات این دوره را در لینک دوره آموزش مجازی طراحی از حیوانات مشاهده کنید. برای ثبت نام نیز می توانید به سایت رنگ هنر مراجعه نمایید. در این دوره با آناتومی اسب، نحوه ی حرکت کردن اسب، طراحی از سر اسب و همچنین طراحی از اسب از زوایای مختلف آشنا می شوید. در این دوره علاوه بر توضیحات و تصاویر از فیلم های آموزشی مناسب نیز استفاده شده است.

گردآوری، تدوین و ترجمه: حمیدرضا رضوی
منابع مورد استفاده، نوشته های مقاله نویسان زیر:
Vishal Ingle
Ian Wright
Garth C. Clifford
Author Anna Stanek

چقدر دوست داشتی؟

قلب سمت راست کمترین و قلب سمت چپ بیشترین

میانگین رأی ها: 3.4 / 5. تعداد رأی ها: 5

هنوز کسی رأی نداده! شما اولین باشید.

error: Content is protected !!